Otin iltalukemiseksi hyllystä The Beauty Biblen, 2nd edition, en muista olenko sitä koskaan oikeasti kunnolla lukenut läpi. Ehkä olen tilannut tämän ja selannut ja laittanut hyllyyn odottamaan parempaa aikaa. Nythän tästä on tullut jo 3rd edition, kulkee ilmeisesti nimellä The Original Beauty Bible. Kannattaa napata vaikka AdLibriksesta.

Oma kosmetiikkakuluttajakäyttäytymiseni tuntuu olevan sitä, että ostelen vähän sitä sun tätä enkä osaa oikeasti sano mitään ja perustelen sitä sillä, että eri tuotteiden toimivuus iholla voi vaihdella ajankohdasta riippuen, siksi on vaikea arvioida tuotteita ehdottomalla perusteella.. toki jos tuntuu, ettei voide kosteuta kunnolla tai meikkivoide selkeästi aiheuttaa näppylöitä, niin homma on suht selvä. En myöskään käytä mitään voiteita niin säännöllisesti ja pitkäaikaisesti, että osaisin sanoa, auttaako tämä nyt varmasti silmänympärysryppyihin tms., lähinnä vaihtelen tuotteita päivästä toiseen ja ajattelen, kokeilen nyt tätä, huomenna kokeilen tuota, sitten kokeilen tuota, sitten voisin käyttää tuota pois.. hirveä tuuliviiri siis.
Siksi on kiva lukea henkilön mielipiteitä, joka on tutkinut kosmetiikkateollisuutta, ja juu, varmasti Paulallakin on arvostelijansa, mutta siihen en jaksa nyt tällä kertaa paneutua. Tämä kirja antaa ajattelemisen aihetta, nostattaa kysymysmerkkejä pään yläpuolelle kuin sarjakuvissa, kuten nuo Don't go to the cosmetics counter-kirjatkin. Tässä ei puhuta merkeistä eikä tietyistä tuotteista vaan kaikesta muusta, kuvia ei ole kuin ihan muutama lopun meikkiosiossa. Aiheina siis yleinen hypetys, ihmeaineet, ihonhoidon perusteet ja ongelmat, auringolta suojautuminen, ihonhoidon suunnittelu, taistelusuunnitelmat eri iho-ongelmille (näppylät, rypyr), karvanpoisto, kauneuskirurgia, vartalon- ja kynsienhoito, meikkaus. Sivuja tässä pehmeäkantisessa on 508. Ajattelin puhua hypetysosion kymmenestä käskystä (Thou shalt not) (eli oikeasti viidestätoista..) Käännökset ovat suht vapaita.. ja tietenkin laiskoja, kuten minä.
1.Älä usko, että kallis kosmetiikka on parempaa kuin edullinen kosmetiikka. Naisilla, jotka käyttävät enemmän rahaa kosmetiikkaan, ei ole välttämättä parempi iho kuin niillä joilla on tiukempi budjetti. Monet kalliit merkit omistavat halvempia merkkejä, eikä inci-listat eroa toisistaan välttämättä paljoakaan.
2. Älä usko, että on olemassa luonnollista kosmetiikkaa, tai että luonnonmukaisuus tarkoittaa parempaa.
3. Älä usko ihmeaineisiin.
4. Älä himoitse lähimmäisesi täydellistä ihoa, tai usko, että se on jonkin tietyn tuotteen tai merkin ansiota, iho on monimutkaisempi juttu kuin se.
5. Älä usko kaikkea mitä kosmetiikkamyyjät sanovat sinulle. Yksikään kosmetiikkamyyjä ei tule haukkumaan sinulle sarjansa tuotteita tai kerro niiden olevan hyödyttömiä. Tässä myös kehotetaan palauttamaan tuote, jos se ei täytä markkinonnin luomia odotuksia.. Suomessa tuo ei ihan taida onnistua, Jenkeissä tuntuvat aika hanakasti palauttavan kosmetiikkaa, esim. sillä perusteella, että hups ei mulla ookkaan varaa maksaa vuokraa tässä kuussa, vien noi meikit takaisin.
Noh tämä stoori jatkuu joskus myöhemmin. Vanity-tädin kosmisostelut ovat olleet toistaiseksi suht vähissä, laitetaan nyt vähän taas lainattua kuvaa.



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti